[KCT10] CTF - KEMEEL.com

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In deze discussie

[KCT10] CTF

edited november 2010 in Uitstapjes
image

Umdat veer neve lamballe, dropping en verstoppertje aoch noch get nuttigs mit uzze tied wille doen, heet ut huidige KemCom bedach um un digitale hobby te 'vertaole' in un KW10 speul (@ratje, helaas gein instagib...).

De regels zien laank, mer neet meulik. Lees ut uuch goot door en reageer estebleef es get onduudelik is of aonmerkinge höb op get:

Dit spel wordt gespeeld met 2 teams. Elk team krijgt de beschikking over één vlag en één stock kaarten, elk van één kleur. Het team staat onder aanvoering van een leider, deze heeft een fluit bij zich. Beide teams stellen zich in het bos zo ver mogelijk van elkaar op. Daar waar de leider van het betreffende team gaat staan, daar is hun basis.
Voor het spel van start gaat, krijgt men eerst even de tijd om de vlag te verstoppen. Ook daar zijn voorwaarden aan verbonden. De vlaggenstok dient rechtop te staan en de onderkant van de stok mag niet hoger dan 1 1/2 meter van de grond af zijn. Tevens mag de vlag niet opgerold of toegedekt worden. En hij moet minimaal 15 meter van de basis verstopt zijn.
Nadat de vlag verstopt is geeft de teamleider een fluit signaal, als teken dat zijn vlag verstopt is, er gebeurd even verder nog niets. Pas als ook de andere partij een fluitsignaal laat horen, gaat het spel echt beginnen.

Doel is de vlag van de tegenpartij te veroveren en hem zoveel mogelijk kaarten afhandig te maken.

Dat gaat als volgt:
In gezamenlijk overleg ( het is tenslotte een spel waarbij je moet samenwerken ) neem je een speelkaart.
De hoogte van die kaart geeft tevens je rang aan. Dus hoe hoger de kaart, hoe hoger je rang. Tevens moet je die kaart ook zien als een bewijs van deelname aan het spel, dus met andere woorden:
Bezit je geen kaart, of raak je je kaart in het spel kwijt, dan ga je onmiddellijk naar je basis terug en speel je pas weer mee als je een kaart hebt gekregen.
Met die kaart welke je gekregen hebt ga je op pad, op zoek naar de vlag van de tegenpartij.
Echter... de tegenpartij zal trachten jou het zoeken onmogelijk te maken en proberen je uit te schakelen.

Dat gaat zo:
Je loopt omzichtig door het bos en plots staat daar iemand van de tegenpartij die jou de doorgang belemmert. Er schieten twee dingen door je hoofd. Vluchten of aanvallen?
Je besluit aan te vallen, misschien ook al, omdat je merkt dat vluchten geen zin zou hebben.
Dat aanvallen is niet meer dan het naderen van je tegenstander en deze aantikken. Dus niet: slaan, schoppen, stompen of teckelen. Een voorwerp gebruiken mag ook al niet.
Zodra je hebt aangetikt, mag deze persoon niet meer proberen weg te lopen. Nu je elkaar, of de één de ander hebt getikt, toon je elkaar de kaart die je op de basis hebt gekregen. De winnaar nu, is de persoon, die de hoogste kaart in zijn of haar bezit heeft.
Voor we verder gaan met het uitleggen van het spel volgt hier eerst de volgorde (rangen) van het kaartspel.
De hoogste kaart is de aas, vervolgens komt de heer en dan vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, en de 2.
Maar pas op, de 2 is weer hoger dan de aas, met andere woorden: de 2 verliest van iedereen, behalve als aas en 2 elkander tegenkomen en elkander tikken, dan wint altijd de 2. Onverschillig wie, wie heeft getikt.
Je ziet dus de 2 is zeer belangrijk.

De winnaar van de tweestrijd is dus diegene, welke de hoogste kaart heeft. Deze winnaar krijgt nu de kaart van de verliezer. De verliezer is nu uitgeschakeld, heeft geen kaart meer en moet nu rechtstreeks naar de eigen basis terugkeren, om daar een nieuwe kaart te halen. De winnaar moet echter ook terug naar zijn basis, hij dient zijn veroverde kaart in te leveren, omdat een van de regels is, dat je alleen met je eigen kaart in je bezit mag spelen. Heb je dus een kaart van de tegenpartij veroverd dan mag jij geen tweede kaart meer veroveren.
Nu wordt het een beetje ingewikkeld, omdat terwijl je onderweg bent met die veroverde kaart in je bezit, plus natuurlijk nog je eigen kaart, je wel aangevallen kunt worden. Jij mag niet aanvallen.
Stel echter dat je wordt aangevallen, je houdt altijd de kaart die je veroverd hebt, maar je eigen kaart wordt een probleem. Is degene die jou tikt hoger in rang dan jij, dan ben je helaas je kaart kwijt.
Is daarentegen de tikker lager in rang of hij heeft een gelijke kaart, dan raakt hij zijn kaart niet kwijt, jij natuurlijk ook niet.

Dat laatste in het kort nog eens:
- Ben je een kaart kwijt: terug naar de basis.
- Verover je een kaart : terug naar de basis, maar pas op!

Let op!
Wil je van kaart ( je eigen dus) verwisselen, dan mag dat uitsluitend op je basis gebeuren, je mag dat niet onderling op het terrein. Ook de veroverde kaarten breng je zelf terug. Het kan namelijk strategie zijn van de tegenstander om jou speciaal uit te schakelen voor een kort moment.
Dat wisselen van rang schept trouwens bij de tegenpartij verwarring, het ene moment heb je een zesje en ineens heb je een boer of zelfs een aas!
Komen twee kaarten van gelijke orde elkaar tegen, bv. twee tienen of twee vijven, dan houd eenieder zijn kaart, er wordt niet gewisseld.
Zijn er op een gegeven moment geen kaarten meer op de basis aanwezig, dan mag je niet verder meer meespelen en blijf je ook op die basis zitten, totdat de vlag gevonden is of, totdat alle spelers van jouw partij alle kaarten kwijt zijn.

Wanneer heb je de vlag veroverd?
Heel simpel! Op het moment, dat je haar aanraakt heb je hem. Haal je de vlag te voorschijn en breng je hem naar de dichtstbijzijnde basis. Je kan nog steeds worden afgetikt. Als je verliest wordt de vlag teruggebracht naar de basis en gaat het spel gewoon verder.
Je hebt de vlag definitief veroverd wanneer je met de vlag in de hand, jouw eigen vlag hebt aangeraakt.
Daarna zal worden afgefloten en dan verzamelen de twee teams even in het midden van het terrein, om zodra alle kaarten weer in het bezit zijn gesteld van de rechtmatige ploegen, het spel opnieuw kan beginnen.
Tip: wees zuinig met je azen, maar zeker ook met je tweeën.

Een spelvoorbeeld.
Je bent dicht bij de vlag van de tegenpartij, je hebt één kaart bij je (die van jezelf). Je sluipt dichterbij en wil de vlag grijpen. Plots duikt er echter voor je iemand van de tegenpartij op en tik je. Helaas! Je slikt twee maal en laat je kaart zien. Gelukkig heb je een hogere dan je tegenstander, dus je krijgt die kaart erbij. Maar helaas zal je de vlag moeten laten staan, omdat, als je de vlag wilt veroveren je in het bezit mag zijn van uitsluitend je eigen kaart.
Nu moet je eerst helemaal terug naar je basis om de veroverde kaart in te leveren en pas dan mag je weer terugkomen.
De vlag blijft altijd op dezelfde plek staan gedurende een ronde.

Um uuch alvas aon de umgeving te laote weene, dit is ut gebied boe ut evenemint geit plaotsvinde:
image

Reacties

  • edited november -1
    Ah! De bedoels heijzoe:
    image
  • edited november -1
    :W
  • edited november -1
    cool levend statego
  • edited november -1
    Oi... kin iemes ut (liefs portable) metnumme? Iech hob dat helaas neet mie op de laptop stoan.
    Oe hob noe wel enne lvl 40 petmaster, dus t weurt weer lekker knalle in TQ dit weekend :)
  • edited november -1
    Jala" said:

    Ah! De bedoels heijzoe:
    image
    ff onderstaond pak regele, widde totste wins ;)

    image
  • edited november -1
    boooh, bin iech ff blij dat munne voot getape weurt
    ouch un leuk initiatief
  • edited november -1
    oeps veurgaande post waor iech
Sign In or Register to comment.